'Skuffen og Skeden' af Rasmus á Rógvu
Skuffen og Skeden er et ungt par, der er forsvundet på mystisk vis. De tilsyneladende nære relaterede er et andet par, Lea og Forde, der sammen med hovedpersonen, Kost, en nihilistisk omstrejfer, begiver sig ud i en kaotisk søgen efter det forsvundne par. Lea og Forde begynder at glide fra hinanden, og Kosts verden falder efterhånden fra hinanden i surrealistiske, absurde forvildelser. Og alle fem forsøger de, som historien skrider frem, at finde tilbage til, hvor og hvordan det hele begyndte.
Prissammenligning
Alle priser er inkl. moms og oplysningerne er vejledende.
Andre bøger af forfatteren
Efterslæb
Rasmus Á Rógvu
Efterslæb er en bog om at komme ud af vante, faste forestillinger om tilværelsen og den fæle skuffelse, der følger oven på livets talrige nederlag; om underklassens armod; om at resignere, forvitre og, på trods af dette, stadig have modet til at sige ja. Det er en bog om ansvar, determination og mangel på samme; om at tage vare på sig selv og andre i en affortryllet, splittet verden.
Anmeldelser
Politiken
2011-09-02 15:27:49
Vi ved ikke, hvor vi er, ej heller, hvor vi ender. Hvor nu, hvem nu? Vi er i den grå tåge, med voldelige klumper af sort handling og store, tynde, fine, hvide stræk af uigennemsigtighed.
Det er sådan, det er i Rasmus á Rógvus debut ’Skuffen og Skeden’. Over otte kapitler fortæller manden Kost om den komplet mislykkede eftersøgning efter parret Skuffen og Skeden.
Kost er misantrop, grov, ubehøvlet, kynisk, kantet, bærer af en pervers, nordskandinavisk machismo. På et tidspunkt opfordrer han vennen Forde til at slå ham, men:
»Det var en forbandet tam lussing han gav mig. Forhåbentlig fik Lea en hårdere medfart«.
Lea er Fordes kæreste. Misantropien lyder sådan her:
»Ja, man støder åbenbart ind i mennesker hele tiden. De, ud af alle hæslige væsener, der eksisterer, kan ikke finde ud af at forsvinde«.
Gangen er ellers helt reel: en kronologisk beskrivelse af et vilkårligt start- og slutpunkt, alt i en nedadgående spiral, ned mod endnu mere mørke og dunkelhed. Derfor ligger clouet i sproget, humoren og de mikro-hændelser, som opstår undervejs.
Pungrotter og mystiske agenter
Kost er blevet forladt af sin kæreste og går modvilligt hjem med den kræftsyge Gila; Skuffen, der pludselig, måske i en drøm, farer ind og truer med at dræbe Kost med en kniv, det sære kapitel 4, hvor Grib og en navnløs mand dingler rundt i et hallucinerende rum, Kost, der irriteret ser Forde og Lea som pungrotter, møderne med mystiske agenter, der måske, måske ikke, også leder efter Skuffen og Skeden, Kost, der drikker som en svamp og går i møghundene: »Taget af dagene, uden at jeg nogensinde tog mig af dem«, og Kost, der nok møder sin skyggeagtige dobbeltgænger.
(Kilde: Politiken)